אבחון ויעוץ אורתופדי

דלקת פרקים היא דלקת של אחד או יותר מהמפרקים שלך. כאב, נפיחות ונוקשות הם התסמינים העיקריים של דלקת פרקים. כל מפרק בגוף עשוי להיות מושפע מהמחלה, אך הוא נפוץ במיוחד בברך.

דלקת מפרקים בברך יכולה להקשות על פעילויות יומיומיות רבות, כמו הליכה או טיפוס במדרגות. זהו גורם מרכזי לזמן העבודה האבוד ולנכות קשה עבור אנשים רבים.

הסוגים השכיחים ביותר של דלקת מפרקים הם דלקת מפרקים ניוונית ודלקת מפרקים שגרונית, אך יש יותר ממאה צורות שונות. בעוד דלקת פרקים היא בעיקר מחלה בוגרת, צורות מסוימות משפיעות על ילדים.

תיאור:

הסוגים העיקריים של דלקת מפרקים המשפיעים על הברך הם דלקת מפרקים ניוונית, דלקת מפרקים שגרונית ודלקת פרקים אחרי טראומה.

דלקת מפרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית היא הצורה הנפוצה ביותר לדלקת מפרקים בברך. זהו סוג של ניוון, "בלאי" של דלקת מפרקים, המופיע לרוב אצל אנשים בני 50 ומעלה, אך עשוי להופיע גם בקרב אנשים צעירים יותר.
בדלקת מפרקים ניוונית, הסחוס במפרק הברך מתפוגג בהדרגה. כאשר הסחוס מתפוגג, הוא הופך להיות שברירי ומחוספס, ומרחב המגן בין העצמות פוחת. זה יכול לגרום לשפשוף בעצמות, ולייצר דרבן עצם כואב.
דלקת מפרקים ניוונית מתפתחת באטיות והכאב שהיא גורמת מחמיר עם הזמן.

דלקת מפרקים שגרונית

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה כרונית התוקפת מפרקים מרובים בגוף, כולל מפרק הברך. זה סימטרי, כלומר בדרך כלל הוא משפיע על אותו מפרק משני צידי הגוף.
בדלקת מפרקים שגרונית הקרום הסינוביאלי המכסה את מפרק הברך מתחיל להתנפח, התוצאה היא כאבי ברכיים ונוקשות.
דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית. המשמעות היא שמערכת החיסון תוקפת את הרקמות שלה. מערכת החיסון פוגעת ברקמות תקינות (כמו סחוס ורצועות) ומרככת את העצם.

דלקת פרקים פוסט-טראומטית

דלקת מפרקים פוסט-טראומטית היא סוג של דלקת פרקים המתפתחת לאחר פגיעה בברך. לדוגמא, עצם שבורה עלולה לפגוע במשטח המפרק ולהוביל לדלקת מפרקים שנים לאחר הפציעה. קרעים במניסקלה ופגיעות ברצועה עלולים לגרום לחוסר יציבות ובלאי נוסף במפרק הברך, אשר לאורך זמן יכול לגרום לדלקת פרקים.

תסמינים

מפרק ברך המושפע מדלקת מפרקים עלול להיות כואב ומודלק. באופן כללי, הכאב מתפתח בהדרגה לאורך זמן, אם כי גם הופעה פתאומית אפשרית. ישנם גם תסמינים נוספים:

• המפרק עלול להפוך לקשיח ונפוח, מה שמקשה על כיפוף ויישור הברך.
  • כאב ונפיחות עשויים להיות גרועים יותר בבוקר, או לאחר ישיבה או מנוחה.
  • פעילות נמרצת עלולה לגרום להתלקחות כאבים.
  • שברי סחוס ורקמות רופפים אחרים עלולים להפריע לתנועה החלקה של המפרקים. הברך עשויה "להינעל" או "להידבק" במהלך התנועה. זה עלול לחרוק, ללחוץ, להצמיד או להשמיע רעש שחיקה (Crepitus).
  • כאב עלול לגרום לתחושת חולשה או להתכווצויות בברך.
  • אנשים רבים עם דלקת פרקים מציינים כי כאבי מפרקים מוגברים עם מזג אוויר גשום.

בחינת רופא

במהלך פגישתך הרופא ידבר אתך על הסימפטומים שלך וההיסטוריה הרפואית, יבצע בדיקה גופנית, ואולי יזמין בדיקות אבחון, כמו צילומי רנטגן או בדיקות דם.

בדיקה גופנית

במהלך הבדיקה הגופנית, הרופא שלך יחפש:

• נפיחות במפרק, חום או אדמומיות
  • רוך בברך
  • טווח תנועה פסיבי (בסיוע) ופעיל (מכוון עצמי)
  • חוסר יציבות של המפרק
  • Crepitus (תחושה צורמת בתוך המפרק) בתנועה
  • כאב כשמניחים משקל על הברך
  • בעיות בהליכה (דרך ההליכה)
  • כל סימן לפגיעה בשרירים, בגידים וברצועות המקיפות את הברך
  • מעורבות של מפרקים אחרים (אינדיקציה לדלקת מפרקים שגרונית)

בדיקות הדמיה

• צילומי רנטגן. בדיקות הדמיה אלה יוצרות תמונות מפורטות של מבנים צפופים, כמו עצם. הם יכולים לעזור להבחין בין צורות שונות של דלקת פרקים. צילומי רנטגן של ברך דלקת מפרקים עשויים להראות על היצרות חלל המפרק, שינויים בעצם ויצירת דרבני עצם (אוסטאופיטים).
  • בדיקות אחרות. לעיתים יתכן ויהיה צורך בסריקת דימות תהודה מגנטית (MRI), סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) או סריקת עצם על מנת לקבוע את מצב העצם והרקמות הרכות של הברך.

בדיקות מעבדה

הרופא שלך עשוי להמליץ גם על בדיקות דם כדי לקבוע איזה סוג של דלקת מפרקים יש לך. עם סוגים מסוימים של דלקת פרקים, כולל דלקת מפרקים שגרונית, בדיקות דם יעזרו באבחון נכון

טיפול:

למרות שאין תרופה לדלקת פרקים, קיימות אפשרויות טיפול רבות העוזרות לנהל כאבים ולהשאיר אנשים פעילים
אין תרופה לדלקת פרקים אך ישנם מספר טיפולים שעשויים לסייע בהקלת הכאבים והמוגבלות שהם עלולים לגרום.

טיפול לא ניתוחי:

בדומה למצבים מפרקים אחרים, הטיפול הראשוני בדלקת מפרקים בברך אינו ניתוחי. הרופא שלך עשוי להמליץ על מגוון אפשרויות טיפול.
שינויים באורח החיים. כמה שינויים בחיי היומיום שלך יכולים להגן על מפרק הברך שלך ולהאט את התקדמות דלקת הפרקים.

• צמצם פעילויות המחמירות את המצב, למשל טיפוס מדרגות.
  • מעבר מפעילויות בעלות השפעה גבוהה (כמו ריצה קלה או טניס) לפעילויות עם השפעה נמוכה יותר (כמו שחייה או רכיבה על אופניים) יכניסו פחות לחץ על הברך.
  • ירידה במשקל יכולה להפחית את הלחץ במפרק הברך, וכתוצאה מכך פחות כאבים ותפקוד מוגבר.

פיזיותרפיה. תרגילים ספציפיים יכולים לעזור להגדיל את טווח התנועה והגמישות, כמו גם לעזור לחזק את השרירים ברגלך. הרופא שלך או פיזיותרפיסט יכולים לעזו
מכשירי עזר. שימוש במכשירים כמו מקל, חבישת נעליים או תוספות לספיגת זעזועים או לבישת שרוול או שרוול הברך יכול להועיל. סד מסייע ביציבות ובתפקוד, ויכול להיות מועיל במיוחד אם דלקת מפרקים ממוקמת בצד אחד של הברך. ישנם שני סוגים של סוגרים המשמשים לרוב לדלקת מפרקים בברך: סד "פריקה" מסיט את המשקל מהחלק הנגוע בברך, ואילו סד "תומך" עוזר לתמוך בעומס הברך כולו.

תרופות אחרות. מריחת חום או קרח, שימוש במשחות או משחות להקלה על כאבים, או חבישת תחבושות אלסטיות למתן תמיכה בברך עשויה לספק הקלה מסוימת מכאב.

תרופות. מספר סוגים של תרופות מועילים לטיפול בדלקת מפרקים בברך. מכיוון שאנשים מגיבים באופן שונה לתרופות, הרופא שלך יעבוד איתך קשר בכדי לקבוע את התרופות והמינונים הבטוחים והיעילים עבורך.

• ללא מרשם, משככי כאבים שאינם נרקוטיים ותרופות נוגדות דלקת הם בדרך כלל הבחירה הראשונה בטיפול בדלקת פרקים בברך. Acetaminophen הוא משכך כאבים פשוט ללא מרשם שיכול להיות יעיל בהפחתת כאבי מפרקים.

כמו כל התרופות, גם משככי כאבים ללא מרשם עלולים לגרום לתופעות לוואי ולקיים אינטראקציה עם תרופות אחרות שאתה נוטל. הקפידו לדון בפוטנציאל תופעות לוואי עם הרופא שלך.

• סוג אחר של משכך כאבים הוא תרופה אנטי דלקתית לא סטרואידלית, או NSAID (מבוטא "נאמר"). NSAIDs, כגון איבופרופן ונפרוקסן, זמינים גם ללא מרשם רופא וגם על פי מרשם רופא.

מעכב COX-2 הוא סוג מיוחד של NSAID העלול לגרום פחות לתופעות לוואי במערכת העיכול. שמות המותגים הנפוצים של מעכבי COX-2 כוללים Celebrex (celecoxib) ו- Mobic (meloxicam, שהוא מעכב COX-2 חלקי). מעכב COX-2 מפחית כאב ודלקת כך שתוכלו לתפקד טוב יותר. אם אתה לוקח מעכב COX-2, אסור לך להשתמש ב- NSAID מסורתי (מרשם או ללא מרשם רופא). הקפד לספר לרופא שלך אם חלתה בהתקף לב, שבץ מוחי, אנגינה, קריש דם, יתר לחץ דם, או אם אתה רגיש לאספירין, תרופות סולפא או NSAIDs אחרים

• קורטיקוסטרואידים (המכונים גם קורטיזון) הם חומרים אנטי דלקתיים חזקים הניתנים להזרקה למפרק. זריקות אלה מספקות הקלה בכאבים ומפחיתים דלקת; עם זאת, ההשפעות אינן מחזיקות מעמד ללא הגבלת זמן. הרופא שלך עשוי להמליץ להגביל את מספר הזריקות לשלוש או ארבע בשנה, במפרק, כתוצאה מתופעות לוואי אפשריות.

במקרים מסוימים, כאבים ונפיחות עשויים "להתלקח" מייד לאחר ההזרקה, והפוטנציאל קיים לנזק או לזיהום במפרקים ארוכי טווח. עם זריקות חוזרות ונשנות תכופות, או זריקות לאורך פרק זמן ממושך, נזק למפרקים יכול למעשה להתגבר ולא להקטין.

• תרופות אנטי-ראומטיות המשנות מחלות משמשות להאטת התקדמות דלקת מפרקים שגרונית. בדרך כלל רושמים תרופות כמו methotrexate, sulfasalazine, and hydroxychloroquine.

בנוסף, DMARDs ביולוגיים כמו etanercept (Enbrel) ו- Adalimumab (Humira) עשויים להפחית את התגובה החיסונית הפעילה של הגוף. מכיוון שיש כיום הרבה תרופות שונות לדלקת מפרקים שגרונית, לרוב נדרש מומחה ראומטולוגי לניהול יעיל של תרופות.

• תוסף צמיגי כולל הזרקת חומרים למפרק לשיפור איכות נוזל המפרק.

ניתן לקחת גלוקוזאמין וכונדרויטין סולפט, חומרים שנמצאים באופן טבעי בסחוס המפרק, כתוספי תזונה. אף על פי שדיווחי מטופלים מצביעים על כך שתוספי מזון אלה עשויים להקל על הכאב, אין שום עדות התומכת בשימוש בגלוקוזאמין וכונדרויטין סולפט כדי להפחית או להפוך את התקדמות דלקת המפרקים.

בנוסף, מנהל המזון והתרופות האמריקני אינו בודק תוספי תזונה לפני שהם נמכרים לצרכנים. תרכובות אלה עלולות לגרום לתופעות לוואי, כמו גם לאינטראקציות שליליות עם תרופות אחרות. התייעץ תמיד עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי תזונה.

טיפולים אלטרנטיביים. צורות טיפול אלטרנטיביות רבות אינן מוכחות, אך עשויות להועיל לנסות זאת, בתנאי שתמצא רופא מוסמך ותעדכן את הרופא שלך על החלטתך. טיפולים אלטרנטיביים לטיפול בכאב כוללים שימוש בדיקור וטיפול בדופק מגנטי.

דיקור סיני משתמש במחטים עדינות כדי לעורר אזורי גוף ספציפיים בכדי להקל על כאבים או להרדים באופן זמני אזור. למרות שהוא משמש באזורים רבים בעולם והראיות מצביעות על כך שהוא יכול לעזור להקל על כאבי דלקת פרקים, ישנם מעט מחקרים מדעיים על יעילותו. וודא שהדיקור הסודי שלך מוסמך, ואל תהסס לשאול לגבי נוהלי הסטריליזציה שלו.

טיפול בדופק מגנטי הוא ללא כאבים ופועל על ידי החלת אות פועמת על הברך, המונחת בשדה אלקטרומגנטי. כמו טיפולים אלטרנטיביים רבים, גם טיפול בדופק מגנטי טרם הוכח.

טיפול כירורגי

הרופא שלך עשוי להמליץ על ניתוח אם הכאבים שלך מהדלקת מפרקים גורמים למוגבלות ולא הוקל בטיפול לא ניתוחי. כמו בכל הניתוחים, ישנם כמה סיכונים וסיבוכים אפשריים בהליכי ברכיים שונים. הרופא שלך ידון איתך בסיבוכים האפשריים לפני הניתוח שלך.

1. ארתרוסקופיה. במהלך ארתרוסקופיה הרופאים משתמשים בחתכים קטנים ובכלים דקים לאבחון וטיפול בבעיות במפרקים. ניתוחים ארתרוסקופיים אינם משמשים לעתים קרובות לטיפול בדלקת מפרקים בברך. במקרים בהם דלקת מפרקים ניוונית מלווה בדמעה במניסקלה ניוונית, ניתן יהיה להמליץ על ניתוח ארתרוסקופי לטיפול במניסקוס הקרוע.
  2. סינובקטומיה. רירית המפרקים שנפגעה כתוצאה מדלקת מפרקים שגרונית מוסרת כדי להפחית כאבים ונפיחות.
  3. באוסטיאטומיה בברך נחתכים את עצם השוקה (עצם השוק) או עצם הירך (עצם הירך) ואז מעצבים אותה מחדש כדי להקל על הלחץ במפרק הברך. אוסטיאוטומיה בברך משמשת כאשר יש לך דלקת מפרקים ניוונית בשלב מוקדם שפגעה רק בצד אחד של מפרק הברך. על ידי העברת המשקל מהצד הפגוע של המפרק, אוסטאוטומיה יכולה להקל על הכאב ולשפר משמעותית את התפקוד בברך המפרקים שלך.
  4. החלפת ברך מוחלטת או חלקית (ארתרופלסטיה). הרופא שלך יסיר את הסחוס והעצם הפגועים, ואז ימקם משטחי מפרק מתכת או פלסטיק חדשים כדי להחזיר את תפקוד הברך.

התאוששות

לאחר כל סוג של ניתוח לדלקות מפרקים בברך, קיימת תקופת החלמה. זמן ההחלמה והשיקום תלוי בסוג הניתוח שבוצע.
הרופא שלך עשוי להמליץ על טיפול גופני שיעזור לך להחזיר כוח בברך ולהחזיר את טווח התנועה. בהתאם להליך שלך, יתכן שתצטרך ללבוש סד ברך או להשתמש בקביים או במקל למשך זמן.
ברוב המקרים הניתוח מקל על כאבים ומאפשר לבצע פעילויות יומיומיות ביתר קלות

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​