מפרק הברך

מפרק הברך הוא אחד המפרקים החזקים והחשובים ביותר בגוף האדם. המפרק מורכב מהקצה התחתון של עצם הירך (עצם פמור), הקצה העליון של השוקה (עצם טיביה), והפיקה (עצם פטלה).
קצות שלוש העצמות בהן הן נוגעות מכוסות בסחוס מפרקי, חומר המגן ומרפד את העצמות כשאת/ה מכופף/ת ומיישר/ת את הברך.
שתי חתיכות בצורת "C" הנקראות מניסקוס משמשות כ- בולימי זעזועים, בין עצם הירך לעצם השוק.
רצועות גדולות מחזיקות את עצם הירך ואת עצם השוק יחד ומספקות יציבות. שרירי הירך הארוכים נותנים כוח לברך.

סיבות הכאב

כאבי ברכיים הם תסמין נפוץ בקרב אנשים בכל הגילאים. זה עשוי להתחיל באופן פתאומי, לעתים קרובות לאחר פציעה או אימון. כאבי ברכיים עשויים להתחיל גם כתחושת אי נוחות קלה ועד החמרה כמו הגבלה בתנועות וקושי בתפקוד יום יומי.
לכאבי ברכיים יכולים להיות גורמים שונים. עודף משקל גורם לסיכוי גדול יותר לבעיות ברכיים. ישנן סיבות רבות אפשריות, שיכולות לנוע בין מאמץ שרירים פשוט או דלקת בגידים, לסוג של דלקת פרקים.

שינויים פתולוגיים הגורמים להפרעה בתפקוד מתמשך עם תסמונת כאב, הגבלה בתנועת ותפקוד יום יומי:

מחלה שחיקתית​

נמק אספטי של עצם הירך או עצמות של ברך

דלקת מפרקים שגרונית

מחלה ספחת

מחלת שגדון

שינוים במפרק לאחר שברים

אנקילוזיס

מצב לאחר זיהום במפרק

סימנים של מחלה שחקתית (OSEOARTHRITIS)

התסמינים העיקריים הם כאבים במפרק, נוקשות, הפרעות בתפקוד היומיומי כמו הליכה, עליה במדרגות ועוד פעולות בסיסיות שהמטופל נמנע מלעשות. ישנם אנשים הסובלים מתופעות כגון: נפיחות, חריקות בהנעת הברך ,הרגשת אי יציבות של הברך.
חומרת תסמיני דלקת מפרקים ניוונית יכולה להשתנות מאוד מאדם לאדם.
אצל חלק מהאנשים הסימפטומים יכולים להיות קלים ולסירוגין. אנשים אחרים יכולים לחוות בעיות רצופות וחמורות יותר המקשות על ביצוע פעולות יומיומיות.

טיפול שמרני לדלקת מפרקים ניוונית

למרות שאין תרופות לדלקת מפרקים, קיימות אפשרויות טיפול רבות העוזרות לנהל כאבים להשאיר אנשים פעלים.
לעיתים יתכן שיהיה צורך בשילוב של טיפולים, כמו משככי כאבים, תרגילים ומכשירי עזר, תרגילים בפיזיותרפיה, טיפולים תומכים בכדי לסייע בשליטה על הכאב שלך.

תרופות משככי כאבים:

סוג משככי הכאבים שרופא המשפחה יכול להמליץ עבורך יהיה תלוי בחומרת הכאב שלך ובמצבים אחרים או בעיות בריאותיות שיש לך.

תרגילים: פעילות גופנית היא אחד הטיפולים החשובים ביותר עבור אנשים עם דלקת מפרקים ניוונית, יהיה גילם או רמת כושרם אשר יהיו. הפעילות הגופנית שלך צריכה לכלול שילוב של תרגילים לחיזוק השרירים ותרגילים לשיפור הכושר הכללי שלך. פעילות גופנית סדירה השומרת על פעילותך, שומרת על כוח של שרירים ומחזקת את המפרקים ובדרך כלל מסייעת בשיפור התסמינים.

לרזות: אם אתם סובלים מעודף משקל או שמנים, נסו לרדת במשקל על ידי פעילות גופנית רבה יותר ואכילת תזונה בריאה יותר.

הזרקות: במקרים מסוימים הזרקת תרופות או חומרים אחרים ישירות למפרקך. דוגמאות המכילות: סטרואידים, חומצה היאלורונית, פלזמה עשירה בטסיות דם (PRP).

• סטרואידים – סטרואידים הם סוג של תרופות המכילות ההורמון קורטיזול. ישנם אנשים כאשר טיפולים אחרים לא עבדו, ההזרקה תתבצע ישירות לאזור הפגוע. זריקות סטרואידים פועלות במהירות ויכולות להקל על הכאב במשך מספר שבועות או חודשים.
  • חומצה היאלורונית – נוזל סמיך, הדומה לנוזל המשמן באופן טבעי את המפרקים, ניתן להזריק לברך כדי לשפר את הניידות ולהקל על הכאב. הקלה לאחר הזרקה אחת או מסדרת הזרקות עשויה להימשך עד שנה. זריקות אלה אינן יעילות בכל המקרים.
  • פלזמה עשירה בטסיות היא מכילה ריכוז של גורמי גדילה רבים ושונים הנראים כמפחיתים דלקת ומקדמים ריפוי.

טיפולים תומכים :

• משכירי עזר,
  • גירוי עצבי חשמלי,
  • נעליים עם סוליות סופגות זעזועים יכולה לעזור בהפגת חלק מהלחץ על המפרקים ברגליים בזמן ההליכה.
  • נעלי APOS.
  • יתכן שתצטרך להשתמש במכשיר הליכה, כמו מקל. החזק אותו בצד ההפוך של גופך לרגלך הנגועה, כך שייקח חלק ממשקלך.
  • תוספים תזונתיים

טיפול ניתוחי

מטרת הניתוח להחלפת הברך היא להחליף את החלקים של מפרק הברך שנפגעו ולהקל על כאבי ברכיים שלא ניתן לשלוט בהם על ידי טיפולים אחרים.
אין הגבלות גיל או משקל לניתוח להחלפת ברכיים.
המלצות לניתוח מבוססות על רמת הכאב, הגבלות בתפקוד, כישלון בטיפול שמרני ולא על גיל. מרבית החולים שעוברים החלפת ברך מוחלטת הם בני 55 עד 85, אך מנתחים אורטופדיים מעריכים את המטופלים באופן פרטני.

ישנם שני סוגים עיקריים:

• החלפת ברך מלאה, כאשר כל המפרק מוחלף במשטחים מלאכותיים.
  • החלפת ברך חלקית, בה מוחלף רק חלק פגום אחד בברך.

החלפה מלאה של הברך היא הנפוצה יותר מבין שני ההליכים הללו.

שיקום לאחר ניתוח

ניתוח להחלפת ברך דורש לרוב שהייה בבית החולים באשפוז יום או לילה אחד.
חשוב להתחיל להזיז את המפרק החדש מיד לאחר הניתוח.
רוב הניתוחים תחת הרדמה חלקית שמאפשרת להתחיל פיזיותרפיה מספר שעות לאחר ניתוח. פיזיותרפיסט ייפגש אתך זמן קצר לאחר הניתוח ויתכנן עבורך תכנית אימונים.
הכאב שלך יטופל באמצעות תרופות כדי שתוכל לבצע את תרגילי הפיזיוטרפיה. תינתן לך תכנית אימונים לביצוע הן בבית החולים והן לאחר השחרור.
הפיזיותרפיסט שלך ידאג להמשך הטיפול כדי להחזיר את הכוח השרירים וטווח התנועה למצב תקין.

המוטיבציה וההשתתפות שלך בתוכנית הפיזיותרפיה הם המפתח להצלחת הניתוח וההחלמה שלך.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​