מפרק הירך

מפרק הירך היא מפרק כדור ושקע. פירוש הדבר שהוא מורכב משני חלקים המאפשרים תנועה וסיבוב. מורכב מראש עצם הירך, שהוא הקצה העליון של עצם הירך (פמור) ושקע באגן הנקרא אצטבולום . ראש הפמור הוא משטח עגול שנראה כמו כדור אשר משתלב באצטבולום ומאפשר תנועה חלקה של הירך.

סיבות הכאב בפרק הירך :

לא כל הכאב באזור הירך או המפשעה נובע מבעיות במפרק הירך. ישנן מחלות רבות המתבטאות בכאב בירך, אך אינן משפיעות עליו ישירות.
לכן, כאשר מופיע כאב במפרק, תחילה עליך לקבוע נכון את הגורם הכאב.

שינויים פתולוגיים הגורמים להפרעה בתפקוד מתמשך עם תסמונת כאב, הגבלה בתנועת ותפקוד יום יומי.
הסיבות השכיחות הם:

1. שחיקה של מפרק הירך

2. נמק של ראש הירך

3. שברים בצוואר הירך

4. שברים באצטבולום (עמם האגן)

5. עוותים לאחר שברים, נמק של ראש הירך לאחר שבר בצוואר הירך.

6. עיוותים בפרק הירך מילדות.

אלקילוזיס של פרק הירך ( חוסר תנועה עקב חיבור של ראש הפמור והאצטבולום )

שלבי טיפול

לרוב החלפת מפרק נעשית בגלל שחיקה של מפרק הירך.
בשלבים הראשונים המחלה עלולה לא לגרום לאי נוחות משמעותית; כאב עשוי להופיע מעת לעת, למשל כל כמה חודשים, ולהיעלם לאחר מספר ימי מנוחה וטיפול אנטי דלקתי. יתר על כן, אי אפשר לחזות את קצב ההתקדמות של מחלה שחיקתית.
בשלבים המוקדמים של המחלה הטיפול הוא טיפול שמרני. מספיק לעסוק במניעה כמו חינוך גופני, שיעורים בבריכה, שינוי בעומסים, שליטה במשקל הגוף. כאשר יש החמרה הטיפול זה מנוחה וטיפול תרופתי.
לאחר שכל האופציות של טיפול שמרני כבר לא עוזרות וכאב ונוקשות במפרק אינם מאפשרים לך לחיות כרגיל מגיעים להבנה שהטיפול האופטימלי שיחזיר את המטופל לשגרת חייו הוא ניתוח של החלפת המפרק.
החלפת מפרקי הירך הינו הליך כירורגי שמטרתו להחזיר מפרק נטול תנועה וכאוב למפרק בריאה עם טווח תנועות מלאה שמאפשר לך לחזור לחיים הרגילים שלך ואפילה לחלק מהחיים שכבר שכחתה מהם. 
יש תפיסה מוטעית נרחבת שהפעולה הזו תעשה בצורה הכי מאוחרת שאפשר. למרבה הצער, דעה זו נתמכת לעתים קרובות על ידי רופאים עצמם. למעשה, החלפת מפרק הירך נותנת את התוצאות הטובות ביותר כאשר היא נעשית בזמן. אם התהליך שפוגע במפרק מרחיק לכת מאוד, אז טכנית, כמובן, ניתוח עדיין אפשרי, אך עצמות מעוותות מאוד מקשות על הניתוח עצמו הרבה יותר. יתר על כן, כאשר המפרק מוזנח, גם עבודת השרירים משובשת, מה שגורם לאיבוד כוח של שרירים, ואפילו ניתוח הטוב ביותר לא משחזר להם את הכוח האבוד, ושרירים אלה הם אלה שחייבים להזיז את הרגל במפרק הירך החדש ולספק יציבות בה.
אין צורך לפחד מניתוחי מפרקים. זו אכן פעולה יעילה ואמינה מאוד שצריכה להיעשות כאשר כאב ונוקשות מפריעים לחייכם ומשככי כאבים לא עוזרים, ולא כשאתם לא יכולים לסבול.

גישה ניתוחית למפרק הירך :

הפיתוח של החלפת מפרק הירך הכוללים המודרניים (THA) החל בשנות החמישים. אחד הסיווגים הראשונים של גישות כירורגיות למפרק הירך הוצע בשנת 1954, על ידי B. Farland ו- G. Osbom.

גישה כירורגית להחלפת מפרק הירך אמור לספק מבט טוב על המפרק הדמיה והערכה של שינויים ועיוותים פתולוגיים. הגישה לא אמורה לפגוע בשלמות האנטומית של כלי דם ועצבים חשובים. 
הבחירה באיזו גישה להשתמש תלויה בסוג הניתוח, באיזה חלק בירך צריך להיחשף ( כמו אצטבולום, ראש עצם הירך או האם שניהם זקוקים לגישה שווה?), גיל המטופל והעדפת המומחיות של המנתח. ניתן לגשת למפרק הירך בדרכים רבות ולכן תוארו חשיפות רבות ושונות.
בספרות הרפואית אפשרויות רבות מסורתיות לגישות כירורגיות לביצוע ניתוחים להחלפת מפרק הירך, כולל מתואר מורחב וגישות משולבות הנדרשות במקרים קליניים מורכבים.

סוגים של שתלים

סוגים רבים ושונים של עיצובים וחומרים משמשים כיום במפרקי מפרק ירך מלאכותיים. כולם מורכבים משלושה רכיבים בסיסיים:

  1. רכיב פמורלי אשר מוכנס לתוך הפמור
  2. רכיב כדורי (עשוי מתכת חזקה מלוטשת או חומר קרמי) אשר מורכב על הרכיב הפמורלי
  3. רכיב שקעי/אצטבולרי (כוס עמידה מפלסטיק, קרמיקה או מתכת, שעשויה להיות מעטפת מתכת חיצונית).

רכיבי התותבות עשויים להיכנס בלחץ לתוך העצם כדי לאפשר לעצם לצמוח על הרכיבים או שהם עשויים להיכנס בעזרת חומר הנקרא "צמנט" אשר מקבע אותם לתוך העצם.
ההחלטה אם לשים משתל המוכנס בלחץ או מוכנס בעזרת צמנט מבוססת על מספר גורמים, כגון איכות ועוצמת העצם.
המנתח האורתופדי שלך יבחר את סוג התותבת המתאים ביותר לצרכיך.

החלמה לאחר ניתוח

רוב הניתוחים מבוצעים תחת הרדמה חלקית שמאפשרת להתחיל פיזיותרפיה מספר שעות לאחר ניתוח.
מספר שעות לאחר הניתוח כבר תוכל לעמוד על הרגליים ולהשתמש בירך החדשה. עם הפעלה מוקדמת של המפרק זמן ההחלמה יקוצר באופן משמעותי. 
טכנולוגיות חדשניות ומשתלים חדשים ומתקדמים מאפשרים שיקום מהיר ושחרור מוקדם יותר, שליטה בכאב לאורך כל שלבי לפני ואחרי פעולה, קיצור זמן הניתוח, שמירה על מערכת השרירים.
מכיוון שאתה משוחרר מוקדם, לעתים קרובות באותו יום, הסיכון לזיהום וקרישי דם מופחת גם כן.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​